Jubileumshilsen Av Jens Stoltenberg
Tale «Børs og katedral»
Av Erik Must
Profil Et slag for amatøren
Lars Saabye Christensen intervjuet av Kåre Bulie
Profil «Det er vi som er de siste anarkistene»
Horace Engdahl intervjuet av Christian Kjelstrup
Refusjonsbrev
Av redaktør Johan Borgen
Novelle Yama
Av debutant Axel Jensen
Bildeserie Utvalgte Vinduet-forsider fra 1947 til 2007
Gjendiktninger Wallace Stevens’ alderdomsdikt
Til norsk ved Jan Erik Vold
Reiseskildring Noe om Georg Johannesen og liv og død-situasjoner – eller: Jeg vet ikke hva
Av Nils-Øivind Haagensen
Reiseskildring Om fingeren som ikke viser vei Av Andreas Viestad
Debattessay Intimitetstyranni? Av Espen Haavardsholm
Debattessay Innholdisme Av Per Bjørnar Grande
Haiku Seks haiku
Av Inge Haugane
Spalte Ein ganske fotnoterik guide til: Litterære jubileum
Av Are Kalvø
Bokomtale Møllerens skrift
Herta Müller: Mennesket er en stor fasan i verden og Alltid den samme snøen og alltid den samme onkelen

Av Kaja Schjerven Mollerin
Bokomtale Syngende prosa fra sør
Edward P. Jones: The Known World og All Aunt Hagar’s Children

Av Erik Bjerck Hagen

Innhold Vinduets novellenummer:

Leder

1. premie
Reidun Elise Foldøy: «Den store dagen»

Delt 2. premie
Karine Nyborg: «Det må være en grunn»
Eva Sannum: «Love me tender»

4.-10. premie
André Aronsen: «Marsha»
Lena Niemi: «En grav og gå til»
Arild Rossebø: «Magda og Ludvig»
Stein Slettebak Wangen: «Kjære liv»
Eivind Riise Hauge: «Fars sigaretter»
Tommy Kvarsvik: «Bil A, bil B og Tore – en studie i det rekonstruerte liv»
Knut Rage: «Ein stad finst det nokon»

 

 
Leder 2/2006
av Henrik H. Langeland

Den kanadiske novellisten Alice Munro får stadig merkelappen «nobelpriskandidat» av anmeldere og andre litterære opinionsdannere. Det er ikke nødvendigvis bare positivt. Munros forfatterskap er i hvert fall langt mer tilgjengelig og liketil enn man lett kan få inntrykk av; hun er nettopp en forfatter som ikke bare kombinerer litterær tyngde og tilforlatelighet, men som også evner å la den menneskelige kompleksiteten forsterkes gjennom den språklige enkelheten. I dette nummeret har Trude Rønnestad og Kaja Schjerven Mollerin intervjuet den i flere betydninger tilbaketrukne forfatteren. Vi trykker også en oversettelse av Munros aller ferskeste novelle, «Wenlock Edge».

Femogtyve år etter at Paul Borum publiserte sin legendariske gjennomgang av norsk lyrikk i tidsskriftet Basar, har Vinduet bedt Espen Stueland, kåret til Årets kritiker 2005, lese seg gjennom – og anmelde – et bredt knippe norske lyrikkutgivelser fra 2005.

Matias Faldbakkens anagrammer, på en måte variasjoner over kjente punk-estetiske og dadaistiske uttrykk, sammenfatter også flere av hans kunstneriske temaer – ikke bare vold, negasjon og misantropi, men også det lekne, absurde, irrasjonelle, tilfeldige og humoristiske. Dessuten genererer de intertekstualitet over en rekke forskjellige parametre – ja, de kan til og med synes å reflektere en slags kabbalistisk tanke om at sannheter ligger skjult i språkets bokstaveringer. Se selv.

Olaug Nilssen har på få år markert seg som en særegen forfatter. Inger Berre har snakket med henne om alt fra verdenssituasjonen til husvask og Ten Sing-romaner, mens Sarah Selmer har vurdert Nilssens rolle som bokanmelder og forfatter.

Lars Saabye Christensen fortsetter sine presentasjoner og oversettelser av utenlandske lyrikere; denne gang har han møtt og gjendiktet den kroatiske poeten Diana Burazer.

Steinar Opstad har skrevet en inngående anmeldelse av diktsamlingen «Oceanen», forfattet av en av Skandinavias fineste lyrikere og årets vinner av Nordisk Råds litteraturpris, Göran Sonnevi.

Hva skjer når anmeldere i alt for stor grad lar seg påvirke av utenomtekstlige hendelser når de formidler innholdet i romaner? Gunvald Ims har analysert de høyst forskjellige fremstillingene av Orhan Pamuks Kar, Snow og Snø – samme roman, samme forfatter, tre forskjellige språk og, ikke minst, tre forskjellige utgivelsestidspunkter.

Markus Midré har skrevet «(Halveringstiden)», Inger Marie Kjølstadmyr publiseres for første gang med to dikt, og debuterer gjør også Kristin Sørsdal med novellen «Mamma!»

Og til vår alles store overraskelse har Are Kalvø for en gangs skyld levert en fotnotefattig guide – nå til litteraturfestivaler.

God lesning!

Publisert 23. juni 2006 | Til toppen av siden